Jak doskonalić umiejętności podwładnych metodą coachingu narzędziowego?
Jak pogodzić rolę coacha i szkoleniowca z obowiązkami szefa i decydenta?
Coaching narzędziowy jest prosty i skuteczny.
Ta metoda rozwijania umiejętności pracowników oraz pomagania im w kłopotach jest prosta i naturalna – nie wymaga długotrwałej nauki czy prestiżowych certyfikatów. Jest ona prosta, bo przede wszystkim ma doprowadzić do realnej zmiany i wyposażyć podopiecznego w nowe, konkretne narzędzia skuteczniejszego działania. Coaching narzędziowy jest przeciwieństwem pouczania, dawania dobrych rad, oceniania lub naprowadzania na właściwą odpowiedź. Podstawą pracy coacha jest obserwacja podwładnego w działaniu, współtworzenie nowych rozwiązań i trening wybranych nowych umiejętności/narzędzi.
Szef ocenia pracę podwładnych, przekazuje decyzje i wyciąga konsekwencje.
W roli coacha dajesz informacje i pomagasz trenować nowe umiejętności.
Zdajemy sobie sprawę, że w wielu firmach pracownicy odbierają coaching jako kolejne narzędzie oceny, przymusu i presji na wyniki. Aby uwolnić się od tej szkodliwej pułapki i karykatury pożytecznej idei, wystarczy wyraźnie oddzielać działania w roli szefa od pracy w roli coacha. Praktykowanie coachingu narzędziowego pozwala rozwijać arsenał możliwości podwładnych, bez ocen i presji. Kiedy szef będzie trzymał się tych reguł, pracownicy sami będą prosić o pomoc w trudnościach zawodowych i kolejne sesje coachingowe.
Kolejne, naturalne kroki coachingu narzędziowego:
- Umowa z podwładnym: reguły, cele, planowane etapy pracy
- Obserwacja działań pracownika (realnych lub symulowanych)
- Informacje zwrotne o atutach i rezerwach
- Wybór obszaru do zmiany i sformułowanie problemu
- Wspólna pula pomysłów nowych sposobów działania
- Trening nowych umiejętności, które wybiera podwładny
- Zadania do wdrożenia w realnej pracy zawodowej